ВПО та мешканці тимчасово окупованих територій
Фото Миколи Мирного

Як це працює зараз?

Внаслідок збройної агресії з боку Російської Федерації частина території України зараз є окупованою (територія АР Крим, місто Севастополь, частина територій Донецької та Луганської областей). На цих територіях залишилися проживати громадяни України, точна кількість яких залишається невідомою (за різними оцінками, це щонайменше 4,5 млн осіб). Крім того, більше 1,4 млн  осіб вимушені були переміститися з непідконтрольних Уряду Україні територій і стати внутрішньо переміщеними особами (ВПО). Однією з основних підстав для того, щоб отримати довідку ВПО, є наявність зареєстрованого місця проживання в населених пунктах, які нині тимчасово окуповані чи знаходяться на лінії зіткнення.

В чому проблема?

Внаслідок того, що станом на початок війни в 2014 році Єдиний державний демографічний реєстр України (ЄДДР) фактично не наповнювався, інформація про отримані паспорти та зареєстроване місце проживання залишилося на паперових носіях, на тимчасово окупованих територіях. У 2016 році відбулися зміни, які призвели до передачі повноважень по реєстрації місця проживання від Державної міграційної служби України (ДМС) до органів місцевого самоврядування, які, втім, можуть зареєструвати місце проживання особи виключно на своїй території  обслуговування. На тимчасово окупованих територіях такі органи відповідно до законодавства України не були утворені, тому фактично мешканці таких територій не можуть звернутися і зареєструвати своє місце проживання. Особливо від цього страждають діти, для яких реєстрація місця проживання відіграє одну з ключових ролей у реалізації їхніх прав (наприклад, виборчих, після досягнення18-річного віку), отримання додаткових соціальних гарантій та допомоги від держави як ВПО.

Не зважаючи на те, що переселенці при взятті на облік отримують довідку, в якій зазначається фактичне місце проживання ВПО - без необхідності підтверджувати своє право на проживання за цією адресою, переселенці не вважаються членами територіальної громади за фактичним місцем проживання. Це означає, що ВПО обмежені в праві брати участь у місцевих програмах та користуватися інструментами локальної демократії (загальні збори громади, бюджет участі тощо). 

Як це має працювати?

Філософія нової системи реєстрації місця проживання передбачає, що людина повідомляє, де вона живе, і це відображається у реєстрах територіальних громад, інформація про факт реєстрації каналами зв’язку передається власнику житла з можливістю останнього спростувати інформацію про проживання заявника у цьому житлі. Все це наразі не може бути забезпечено на окупованих територіях. Разом із тим, важливо уникати ситуації, в яких діти з цих територій, чиї батьки мали і мають на тимчасово окупованих територіях зареєстровану адресу, залишаються без реєстрації. Тому пропонується надати можливість дітям реєструвати їхнє місце проживання за адресою реєстрації батьків (або одного з них) на окупованих територіях. 

Відносно самих переселенців - з одного боку, вони у порівнянні з іншими внутрішніми мігрантами, знаходяться у кращому положенні. Оскільки мають довідку, в якій зафіксована адреса фактичного місця проживання. З іншого боку - відсутність реєстрації в приймаючій громаді обмежує права переселенців. Втім ВПО мають право зберігати зв’язок з покинутою територією. Для багатьох таким зв’язком є відмітка про зареєстроване місце проживання у паспорті. Тому має бути створена можливість для ВПО стати членом територіальної громади без отримання реєстрації місця проживання. 

На що це вплине? 

Зміни нададуть можливість дітям, які мешкають на окупованих територіях, отримувати паспорт громадянина України з відміткою про реєстрацію місця проживання, і реалізовувати повноцінно свої права (зокрема, виборче). Для переселенців можливість бути включеним в реєстр територіальної громади надасть можливість повноцінної інтеграції в нові громади.