Соціальна сфера

Як це працює?

Конституція гарантує громадянам право на соціальний захист. Інформація про зареєстроване місце проживання часто використовується для підтвердження місця проживання отримувачів пільг і субсидій та членів їхніх сімей.

Деякі види допомоги безпосередньо пов’язані із фактом проживання в тому чи іншому місці (наприклад, пільги мешканцям гірської місцевості). Інші – з фактом проживання однією сім’єю (домогосподарством), зокрема, проживання разом з людиною, що має право на певні пільги. Крім того, інформація про зареєстроване місце проживання може впливати на визначення відділу, який призначає соціальну допомогу.

У більшості законодавчих актів йдеться про отримання соціальної допомоги за місцем проживання, а не за місцем реєстрації.

За загальним правилом, житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані в житлі. Якщо звернення про субсидію надійшло від члена сім'ї, що не зареєстрований, але фактично живе у будинку, рішення ухвалює комісія на підставі акту обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства. Чітких регламентів винесення таких рішень немає, тому в різних регіонах можуть існувати різні підходи до розгляду цих питань.

Документ, який може підтверджувати факт спільного проживання з дитиною з інвалідністю – це акт обстеження сім'ї, у якій виховується дитина з інвалідністю. Він потрібен для призначення надбавки на догляд за особами з інвалідністю з дитинства та дітьми з інвалідністю, якщо неможливо отримати довідку про спільне проживання з дитиною з інвалідністю.

Заслуговує на окремої уваги питання видачі довідки про склад сім’ї. Вона вимагається при оформленні пенсії у зв’язку з втратою годувальника, призначення певних видів грошової допомоги, пільг, які розповсюджуються на членів сім’ї пільговика. Додатково на локальних рівнях довідка про склад сім’ї використовується для надання різного роду соціальних послуг, пільг тощо. При тому, що форма довідки про склад сім’ї затверджена на рівні центрального органу виконавчої влади, процедури її оформлення визначаються кожним органом місцевого  . Це призводить до того, що іноді ці процедури, як і підстави оформлення довідок, дуже сильно відрізняються.

В чому проблема?

В деяких випадках реалізація права на соціальний захист на практиці непропорційно та необгрунтовано узалежнюється від реєстрації місця проживання. Щонайменше 12% дорослого населення проживає не за місцем своєї реєстрації, і половина з них має дітей, і всі вони можуть мати складнощі в оформленні допомоги.

Члени однієї сім’ї, які проживають спільно, проте мають різні адреси реєстрації, стикаються із труднощами у отриманні довідки про склад сім’ї. І відповідно – не можуть отримати пенсії.

Жінка, якій присвоєно звання "Мати-героїня", може звернутися за одноразовою допомогою виключно за місцем своєї реєстрації. Рішення про встановлення статусу ветеранів війни, сім’ям людей, яких було залучено до проведення антитерористичної операції та загинули, також приймається за зареєстрованим місцем проживання. Це може бути проблематично для тих, хто живе далеко від своєї «зареєстрованої» домівки, і до того ж перебуває у скрутному становищі.

Проблеми виникають і з призначенням пенсій. Хоча де-юре декларується можливість звернутися за призначенням пенсій за фактичним місцем проживання, на практиці державні органи розцінюють це саме як зареєстроване місце проживання. І вимагають його підтвердити.

Як це має працювати?

Соціальна допомога повинна надаватися там, де вона потрібна. Люди та сім'ї, які опинилися у складних життєвих обставинах і потребують державного захисту, не можуть витрачати додатковий час та гроші на поїздки до громади своєї реєстрації. Пенсіонери, багатодітні сім'ї та інші вразливі категорії і без того обтяжені додатковими обставинами. Призначення виплат і субсидій не має бути для них додатковим випробуванням. Держава має налагодити роботу реєстрів, замість того, щоб змушувати людей їздити за необхідною допомогою в іншу громаду.

На що це вплине?

Люди, що потребують соціальної допомоги, зможуть отримати її без додаткових труднощів. «Прописка» не має впливати на те, де і як громадяни користуються соціальними послугами. Це зменшить навантаження на тих, хто і без цього має складні обставини.